به روزترین اخبار فناوری

صدای وب
کارهای من
آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

در دنیای امروز ما لوگو ها نقش بسیار مهمی برای هویت بخشی به یک مجموعه ایفا می کند . خواه مجموعه شما اقتصادی ، فرهنگی یا خدماتی باشد ؛ این لوگوی شماست که شما را به بقیه معرفی می کند.   چگونه می توان یک لوگوی خوب را از یک لوگوی بد تمیز و تشخیص داد ؟

لوگو یک شناخت سریع ، الهام بلادرنگ ، ایجاد حس صداقت و اعتماد است و در عین حال می تواند برعکس همه این ها هم باشد . لوگو معرف شرکت و تجارت شما و یا خدمتی است که ارائه می دهید . معمولا لوگوها از نوشتار ، فرم ، رنگ و حجم تشکیل می شوند .

لوگوی خوب عبارت است از یک لوگوی ممتاز ، اختصاصی ، کاربردی و در عین حال ساده  . پنج ویژگی اصلی را می توان برای یک لوگوی خوب نام برد :

  1. سادگی
  2. ماندگاری در ذهن
  3. قدیمی نشدن به مرور زمان
  4. همه منظوره بودن
  5. مرتبط بودن

سادگی

 لوگوی گروه شرکت های آواژنگ - لوگوی شرکت فراسو

لوگوی گروه شرکت های آواژنگ - لوگوی شرکت فراسو

طراحی ساده لوگو باعث می شود سریع تر و بهتر از سایر لوگوها بازشناخته شود . سادگی در طراحی به ماندگاری لوگو در ذهن کمک می کند . لوگو را تازه نگه می دارد و کمک می کند “مرور زمان” از تاثیر گذاری اش نکاهد .
همچنین سادگی لوگو به ما کمک می کند تا بتوانیم از لوگو به صورت همه منظوره استفاده کنیم . به این مفهوم که لوگو در انواع نیازمدی ها مانند انواع چاپ و اشکال هندسی شکل واحد خود را حفظ می کند .

ماندگاری در ذهن

 

لوگوی بیمه آسیا و روزنامه کیهان

لوگوی بیمه آسیا و روزنامه کیهان

 

همواره در پی سادگی ، ماندگاری در ذهن خواهد آمد . هدف از ایجاد یک لوگو ، ماندگاری هویت مجموعه ما ، در ذهن مخاطبان هدف ماست . چنانچه لوگو نتواند در ذهن مخاطبان بنشیند ، هیچ کمکی به ما در ایجاد یک هویت موفق نخواهد کرد .

قدیمی نشدن به مرور زمان

 

لوگوی شرکت زمزم و لوگوی شرکت کوکاکولا

لوگوی شرکت زمزم و لوگوی شرکت کوکاکولا

یک لوگوی موثر نباید تاریخ مصرف داشته باشد .  لوگو باید بتواند برای ده ها سال تازگی خود را حفظ کند . چنانچه به تاریخچه طراحی لوگو رجوع کنید ، خواهید دید که انواع لوگوها در طی سالیان بارها تغییر کرده اند . اگر تغییرات در لوگو اساسی باشد ، آن لوگو ، یک لوگوی ناموفق است .

نمونه موفقی از این دست طراحی لوگو مربوط به شرکت کوکاکولا است . در صورتی که نمودار تغییرات این لوگو را با شرکت رقیبش پپسی مقایسه کنیم ، بهتر به این مورد پی می بریم .

تاریخچه طراحی لوگو در دو شرکت پپسی و کوکاکولا

تاریخچه طراحی لوگو در دو شرکت پپسی و کوکاکولا

 

 

همه منظوره بودن

 

لوگوی شرکت تالیا و WWF national organizations

لوگوی شرکت تالیا و WWF national organizations

یک لوگو خوب باید بتواند در موارد کاربردی گوناگون استفاده شود . در گام نخست حتما باید یک لوگوی برداری باشد . لوگو باید بتواند در تمامی سایز ها از بسیار بزرگ تا سایز عادی کیفیت خود را حفظ کند . همچنین لوگو در حالت های عمودی و افقی باید کارآمد باشد .

مرتبط بودن

 

لوگوی شرکت قطار شهری ایران ( مترو) و شرکت لبنیاتی روزانه

لوگوی شرکت قطار شهری ایران ( مترو) و شرکت لبنیاتی روزانه

بهتر است در برخی از موارد محدود لوگو با فعالیت شرکت همسو و مرتبط باشد . به عنوان مثال اگر شما قرار است برای یک اسباب بازی فروشی لوگو طراحی کنید ، بهتر است از فونت و رنگ های کودکان بهره ببرید . مرتبط بودن لوگو با حرکتی که شما دنبال می کنید ، به هویت مطلوب تر کمک بسیاری می کند .

البته در مواردی لوگو نیازنیست که با فعالیت شرکت شما ارتباط مستقیم داشته باشد ، لوگوی یک شرکت اتومبیل سازی لزوما نیازی نیست که یک ماشین باشد و یا یک شرکت کامپیوتری نیازی نیست در لوگوی خود از کامپیوتر استفاده کند .

اگر به لوگوی نوکیا نگاهی کنید ، اثری از موبایل نخواهید یافت . در این موارد لوگو تنها به وجه تمایز شرکت ها کمک می کند و معرف کار شرکت نیست . اگر به  ۵۰ برند برتر جهان نگاهی داشته باشید در ۹۴ درصد آنها لوگو ، نشانگر فعالیت شرکت نیست .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی