به روزترین اخبار فناوری

صدای وب
کارهای من
آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

کمتر از 2 هفته به پایان سال 2014 مانده و دنیا خود را برای ورود به سال 2015 آماده می‌کند. همه‌ قشرهای جامعه منتظر رسیدن سال نو و پیشرفت‌هایی که در آن رخ خواهد داد، هستند. طرفداران تکنولوژی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
اما نگاه ما فقط به آینده نیست. گه‌گاهی برمی‌گردیم و نگاهی هم به پشت سرمان می‌اندازیم و محصولات عرضه شده اخیر را با هم مرور می‌کنیم. باید بگوییم که سال 2014، سال بسیار پرباری برای صنعت موبایل بود. در این سال شاهد به کار رفتن صفحات QHD در اسمارت‌فون‌ها بودیم. عمر باتری اسمارت‌فون‌ها پیشرفت کرد. غول کوالکام یعنی اسنپدراگون 810 معرفی شد و شرکت نامدار corning، از گوریلا گلس 4 رونمایی کرد. اغلب این پیشرفت ها در پرچمداران سال آینده شرکت‌های مختلف استفاده خواهند شد. اما امروز هدف ما  این است که با بررسی اسمارتفون‌های مشهور و پرچمدار سال 2014، آن‌ها را در موارد مختلف از جمله طول عمر باتری، ضخامت، سایز صفحه نمایش، دوربین و … رتبه بندی کنیم. این آمار از سایت معتبرفون آرنا گرفته شده است و ما در نتایج آن بی‌تقصیر هستیم!

در این نوشته، سعی بر این بوده که در 8 نمودار، مقایسه ای بین اسمارت‌فون‌های عرضه شده در سال 2014 انجام گیرد. این 8 مورد عبارتند از:

1. اسمارتفون‌های رده بالا با بهترین طول عمر باتری
در این قسمت ما اندکی نگران شدیم؛ چرا که برخی تولید کنندگان از جمله سامسونگ، موتورولا و ال‌جی امسال با تولید گوشی‌های گلکسی نوت4 و نکسوس6 و ال‌جی G3 نشان دادند که تولیدکنندگان در حال کوچ به سمت صفحه نمایش‌هایی با رزولوشن QHD هستند. این صفحه نمایش‌ها نسبت به نمایشگرهای فول اچ‌دی حدود 78 درصد تعداد پیکسل بیشتری دارند و طبیعتا مصرف باتریشان هم بسیار بالاتر است. در واقع با این رزولوشن و ظرفیت باتری‌های کنونی، باید آرزوی 2 روز کار مداوم و زیاد با گوشی را به گور برد! البته نتیجه آن‌چنان بد هم نبود. کمپانی‌ها با بهینه سازی سخت افزار و نرم افزار موجب شدند که 2تا از گوشی‌های دارای این رزولوشن بالا، از لحاظ شارژدهی در لیست بهترین اسمارتفون‌های ما قرار بگیرند!
نمودار برترین‌ها بدین صورت است:
High-end-phones-with-best-battery-life-20142. دوربین
راستش را بخواهید با پیشرفت روزافزون و چشمگیر گوشی‌های هوشمند در همه ابعاد، دوربین‌های آن‌ها نیز پا به پای سخت افزار داخلی حرکت می‌کنند و هر روز شاهد دوربین‌هایی با کیفیت‌تر در اسمارتفون‌ها هستیم. اگر وضع به همین منوال پیش برود، آرام آرام باید شاهد از رده خارج شدن دوربین‌های قابل حمل در آینده باشیم. البته بعید است در آینده هم اسمارتفونی ساخته شود که توان برابری با یک DSLR را داشته باشد. اما رویاها دست نیافتنی نیستند؛ خصوصا در دنیای تکنولوژی که این‌گونه به سرعت در حال پیشرفت است. در اینجا ما با تحقیقات و آزمایشات خود، به ترتیب برترین اسمارت‌فون‌های سال 2014 را از لحاظ دوربین گردآوری کرده‌ایم.
(منظور از ما، تیم بررسی کنندگان سایت فون آرنا است. به خدا من بی گناهم! مطمئنم الآن طرفداران سونی تکه تکه ام می کنند!)
قبل از دیدن نتیجه، طرفداران سونی لطفا چند نفس عمیق بکشند!
Point-focus-shoot.3. بهترین بهترینان!
ما تلفن‌های هوشمند بسیاری را مورد بررسی قرار دادیم، اما فقط تعداد انگشت‌شماری به دور نهایی راه پیدا کردند. در این نمودار، ما تاثیر گذارترین تلفن هوشمند را به ترتیب امتیاز چیده‌ایم. در این بین سامسونگ با داشتن دو نماینده در لیست 5 نفره ما خودنمایی می کند. همین که با گلکسی نوت 4 توانسته دروید توربوی موتورولا، زد2 سونی و جی3 ال‌جی را پشت سر بگذارد، به عقیده ما کار بسیار بزرگی کرده است. ضمنا گلکسی اس5 هم در آخر جدول بی سر و صدا نشسته.
(حقیقتا خود من انتظار نداشتم که S5 جزء این لیست باشد و اکسپریا Z3 و نکسوس6 نباشند!)
Best-of-the-best4. بدترین ها اینجا هستند!
قرار نیست که همه بهترین باشند. بالاخره باید چند تا از اسمارت‌فون‌های امسال لقب بدترین را دریافت کنند. شاید بتوان اسمارتفون شرکت jolla را ناموفق‌ترین اسمارتفون سال 2014 نامید، چرا که واقعا در برابر قیمتش اصلا  امکانات جالبی به کاربر ارایه نمی‌دهد. راحت تر بگوییم: اصلا ارزش خرید ندارد! چرا؟ به خاطر سیستم عامل نه چندان پخته Salifish OS و سخت افزار ضعیف جای داده شده در گوشی، مدل‌های این شرکت مطابق انتظار نبوده و خیلی جلب توجه نکردند. در رده‌های بعدی هم اسمارتفون‌هایی قرار دارند که برخی از آن‌ها (از جمله دیزایر 310 و اکسپریا E1 و نوکیا ایکس) در بازار ایران طرفداران زیادی دارند! این مایه تاسف است!
Somebody-has-got-to-be-last5. قهرمانان چشم بادامی!
وقتی سخن از موفقیت صنعت موبایل در سال 2014 به میان می‌آید، بی انصافی است که نامی از شرکت‌های چینی برده نشود! شرکت‌هایی که با ارایه سخت‌افزار خوب در قبال قیمت پایین توانسته‌اند بازار مناسبی برای خود دست و پا کنند. شیائومی یکی از این شرکت‌های نوپای چینی است که توانسته است ظرف چند سال سامسونگ را به خاک سیاه نشانده و رتبه اول فروش در بازار 1 میلیارد و 400 میلیون نفری چین را از دست او در آورد! بهترین پشتوانه این اسمارتفون‎‌های چینی، برچسب قیمتی مناسبشان است. آمار فروش کلی اسمارتفون در سال 2014 نشان می‌دهد که این تازه واردان جویای نام، به این راحتی‌ها عقب نخواهند نشست!

The-best-China-has-to-offer6. صفحه نمایش بزرگ! بالاخره نفهمیدیم چند اینچ کافی است!
باور کنید من که آخرش نفهمیدم چه سایزی برای صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند کافی است؟ یادمان نرفته که هنگام معرفی گلکسی نوت، مرحوم استیو جابز چه داد و هواری بر سر سامسونگ بی نوا راه انداخت! می گفت مسخره است! کی همچین چیز بیخود و بی‌مصرفی را می‌خرد؟ حالا یکی نیست برود بگوید جابز عزیز بیدارشو! ببین اپل دلبندت گوشی ساخته که صفحه نمایشش از گلکسی نوت هم بزرگتر است!
تازه این ها به کنار. اصلا بیا نگاه کن ببین شرکت‌های مختلف، گوشی‌هایی ساخته‌اند با سایز 7 اینچ؛ هم اندازه بسیاری از تبلت های امروزی! بنده از همین‌جا اعلام می کنم که امروز مرز بین تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها برداشته شد؛ شما یادتان باشد که من اولین نفری بودم که در دنیا این را اعلام کردم!
نگاهی به این نمودار بیندازید، آخرالزمان شده است. اسمارتفون‌های 6 اینچی در رده آخر این لیست هستند!

How-big-is-big-enough7. سلفی!
باور کنید ما نمی خواستیم این قسمت را بنویسیم، اما خب تعداد بسیاری از شما گفته بودید که دوربین جلو برایتان بسیار مهم است و از ما خواسته بودید که مقایسه ای بین دوربین جلو تلفن‌های هوشمند انجام دهیم. بد نیست بدانید که دیکشنری آکسفورد نه تنها کلمه selfie را به رسمیت شناخت و آن را وارد لغت نامه‌اش کرد، بلکه آن را به عنوان واژه برگزیده سال 2013 نیز انتخاب کرد! استفاده از این اصطلاح جدید در سال 2013، حدود 170000% نسبت به سال 2012 رشد داشته است! این تب و تاب سلفی ما (یعنی فون‌آرنا) را بر آن داشت تا مقایسه‌ای بین دوربین جلوی غول‌های هوشمند بازار داشته باشیم. نمودار را ببینید. آنچه در این نمودار جلب توجه می‌کند این است که گلکسی نوت4 با وجود مگاپیکسل پایین‌تر دوربین جلویش، اختلاف کمی با دیزایر EYE دارد. در حالی که دوربین جلو دیزایر EYE، عدد باورنکردنی 13 مگاپیکسل را یدک می‎‌کشد. یعنی حدود 4برابر دوربین جلوی نوت4! اما مثل همیشه یکی از سخنان گهربارمان را به شما یادآوری می‌کنیم: همه چیز که مگاپیکسل نیست!
Selfie8. کمرباریک‌ها!
در آخرین بخش از این مقایسه، به سراغ ضخامت گوشی‌های هوشمند رفته ایم. این بخش دیگر واقعا حیرت انگیز است! شاید یادتان باشد که سال گذشته هوآوی با ساختن اسند P6 به خود می‌بالید و می گفت این نازکترین گوشی دنیاست. خب، حالا دیگر اسند P6 به عنوان نازک‌ترین گوشی دنیا شناخته نمی‌شود، زیرا در مقابل گوشی‌هایی با ضخامت‌های زیر 5 میلی‌متر، اسند P6 با ضخامت 6.2 میلیمتر حقیقتا  قطور به نظر می‌رسد. هر روز هم خبرهای جدیدی مبنی بر ساخته شدن یک گوشی باریک و رکورد شکنی آن در دنیا به گوش می‌رسد. vivo ،oppo و gionee از جمله  شرکت‌هایی هستند که در این حوزه رقابت شدیدی دارند. این هم آخرین نمودار ما:
Slim-Jimsاین مقایسه برای هرکس آب نداشت، برای سامسونگ که نان داشت! چرا که نمایش قدرت بسیار خوبی را با گلکسی نوت 4 داشت. نظر شما چیست؟ آیا جای خالی اچ‌تی‌سی M8 و موتورولا نکسوس6 خالی نبود؟ آیا گلکسی اس5 واقعا شایسته قرار گرفتن در این لیست بود؟ و آیا نبود اکسپریا زد3 در لیست برترین‌های کلی و بهترین دوربین‌ها عادلانه بود؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی